You are here

Защо в БГ Наука няма реклами?

Тук много кратко и ясно ще разкажа за опита ни с търсене на реклама за сп. „Българска наука” и сайта www.nauka.bg.

Преди години ползвахме програмата на Google AdSense – реклами на различни брандове се показват на твоя сайт и ти печелиш няколко цента от всеки клик. Това, което печелихме на година беше половината от цената на хостинга (сървъра), който ползвахме, т.е. дори за това не стигаха. Все пак го използвахме, за да си помагаме по един или друг начин.

Искам да се отклоня за малко и да разкажа набързо за тегленията на списанието, като ще напиша цял пост и за това, но тук споменавам само накратко. До декември 2015 г. ние следяхме само Hit на Awstats в  Cpanel-а.  (https://documentation.cpanel.net/display/ALD/Awstats )

download-pdf

Освен Хит има и 206 Хит, което ние никога не гледахме, а това е статистика на хората, които са изтеглили до 99% списанието, това означава че са прочели една или няколко статии от своя браузър, но не са го изтеглили директно на компютъра си. Т.е голяма част от читателите подбират по интерес какво да прочетат. Все пак списанието излиза всеки месец с близо 200 стр., което си е направо книга, а не списание.

Ще засегна и една болна за мен тема за тиража на списанието, а именно сравняването му с другите подобни списания, които излизат на хартия. Всички критики към тиража на „Българска наука” са свързани с това, че тези 100 000 са хора, които по един или друг начин свалят или щракат списанието, но само го преглеждат (скролват) и почти никой нищо не чете. Днес на 24-ти май слушам новинарски емисии и журналисти говорят как никой не чете, а писателите казват точно обратното – тиражите растат, книжарниците се развиват добре и хората все повече купуват книги.

Тези, които си свалят списанието (десетки хиляди), го правели, защото обичали да си правят архив от полезна информация, а другите скролвали да видят какво е и натискат Х. Втората критика е, че списанието е безплатно и видиш ли, щом е безплатно, значи нямало стойност. Дори заявяват: „Едно нещо щом е без пари, то реално толкова струва”.

Да, ама не! Първо, тези 100 000 не са призраци, а истински хора на възраст от 14-15 г. до над 60 г.; второ, колкото и медиите да изкарват българина прост, той въобще не е такъв, а чете, интересува се и иска да знае повече; трето, списанието вече е доста популярно и достъпа до него е много лесен, което осигурява и тези 100 000 тегления/преглеждания. Медии, като Агенция Крос, Актуално, НаукаОфнюз, Културни новини и др., публикуват всеки месец новия брой. Материалите вътре се пишат от хора, които отделят от времето си, за да запознаят читателите с една или друга научна област на достъпен език, а това струва много. Знанията на автора, времето което отделя, създаването на списанието, целият труд и време по разпространението му и поддръжката на сайта, също струват много. Всичко това се прави, за да може хората да имат лесен достъп до нещо качествено.

Ще повторя пак за критиците – когато 100 000 човека свалят всеки месец списанието, което правите, трябва да сте отговорни пред тях. Това, че е безплатно само ни дава повече ентусиазъм да продължаваме, защото има интерес, има и автори, които пращат своите материали.

most-magazin

Явно затова БГ Наука няма реклама, защото читателите ни са толкова много, че не е ясно какви са. Това са хора, които се вълнуват от наука, образование и технологии и искат да получават тази информация лесно и свободно. Може би нямаме реклама, защото сме прекалено малко хора, които не може да се занимават само с това да търсят рекламодатели. Ще се радваме обаче, ако има бизнес, който повярва в нас и помагайки на себе си, помогне и на една добра кауза, като рекламира в БГ Наука.

Коментари

коментара

Related posts