You are here

Образование, безработица и липса на кадри

Младите хора се сблъскват най-вече с няколко проблема след като завършат своето висше образование.

nsi
Учили са нещо, от което бизнесът няма нужда и просто за тях няма позиция. Такива са много от хуманитарните специалности. За съжаление дори и учители да искат да станат повечето пак се сблъскват с това, че там, където искат да работят няма места, а там, където има места младите хора не искат да работят.

800px-Unemployment_rates,_seasonally_adjusted,_April_2016

Вторият вариант е да си учил прекалено много, да имаш диплома от български и/или европейски университет, да имаш една или няколко магистратури и накрая не можеш да си намериш работа, тъй като си прекалено квалифициран. Имам позната, която след като стана доктор на философските науки не можа да си намери никъде работа. В университета нямаха места, в БАН нямаха места и тя се принуди да изтрие половината си CV, за да може да си намери нормална работа. Това се случва постоянно, а в някои специализирани издания чета, че нямало кадри точно каквито „бизнесът“ търси. Най-вероятно е така и наистина хората, които са се преквалифицирали имат нужните умения и работят това, което им носи приходи.

За съжаление има и много хора, които след като завършат директно започват работа, която не изисква дори образование – сервитьори, бармани, таксиметрови шофьори, сезонна работа в туризма и т.н.

Другото, което забелязвам е, че от известно време се предлагат страшно много курсове по абсолютно всичко, като човек може да започне от нулата и да стане специалист, разбира се ако се отдаде, работи и учи здраво.

Аз също посещавам от тази година редовно различни курсове, които са насочени към сфера, която ме вълнува и в която искам да се развивам. Вече минах курса на Стилиян Запорожанов по Фейсбук. Супер доволен съм от наученото. Който иска да започне да печели пари от Фейсбук, да изгледа курсовете му, а ако отиде на курс, който води на живо няма да съжалява и инвестицията му ще започне да дава резултат веднага след учебния час. (И не – не са ми платили, за да го рекламирам, просто това са моите лични впечатления!) Сега отново посещавам курс в Софтуерния университет, но този път за електронна търговия. Също така посещавам и курс по Социални медии и корпоративна комуникация в London School of PR. Има много какво да науча от лекторите, които са от различни браншове и имат много опит в тази сфера.

40-free-edu-siteНеслучайно една от най-популярните публикации в списанието и сайта ни е „Списък с 40 безплатни образователни сайта“. Това само говори, че хората искат да придобиват нови умения, с които да подобрят работата си или изцяло да се преквалифицират. Всеки може да го направи безплатно, вече интернет е пълен с много видео съдържание от почти всички големи университети в САЩ и Великобритания. Т.е. може всеки да слуша лекции по каквото си хареса, без дори да излиза от къщи и да получи почти същото качество на образование каквото и студентите в Станфорд, например.

BG-Science 88-100 000

Затова и БГ Наука се чете толкова. Ето че 88 брой има над 111 000 преглеждания. Това означава, че хората искат да научават все повече и повече. Интересуват се от различни теми и се връщат да препрочитат.

Идва и другият въпрос – защо държавата плаща за образование, което не отговаря на икономическата реалност и кой печели от това? Защо науката в България съществува изцяло от ентусиазъм, а учените се избиват за проекти, а времето им за наука се губи в писане и обясняване по същите тези проекти и се увеличава бюрокрацията?

 

Коментари

коментара

Related posts