You are here

Предприемачество, наука и бизнес в България!

21758-starup-academy Защо „съветите“ на големите бизнесмени, които са успели и са спечелили милиони (дори в България) не винаги работят и в никакъв случай не са приложими за всеки – въпреки, че ги пробутват като универсални?

Тук ще опиша петте най-важни неща, според които един голям български бизнесмен е успял с интернет медия да стане милионер и да продаде големия успешен бизнес.

Разбира се, ще говоря само за БГ Наука и защо ние не сме бизнес, спечелил милиони евро, а вече повече от 10 г. сме доброволческа организация. Важно е да кажа, че колкото ще критикувам бизнеса, толкова и самия подход на БГ Наука да се превърне в бизнес.

Ценности

Тук сме много високо, имаме много големи цели, големи морални норми и ценностите ни дори са играли негативна роля в „бизнес“ отношенията. За нас потребителят е най-важен. Затова никога не сме го ограничавали да чете това, което пускаме. Списанието се тегли безплатно и се предоставя на множество платформи за споделяне на съдържание. Сайтът не изисква регистрация, за да се чете, а форумът 10 г. е бил най-посещаваното място за наука в България в интернет– без да се изисква регистрация или нещо друго.

Екип

Екипът на БГ Наука се формира почти веднага след създаването си. След първата си година ние вече имахме ядро, което започна да работи в синхрон, въпреки че се намираше в различни градове в България. Аз и брат ми създадохме БГ Наука, но ядрото, което поддържаше морално, етично и с много труд всичко това, се състои от няколко човека от различни сфери. Десет години тези хора работеха като добре смазана машина, всеки се опитваше да помага по всякакъв начин – освен с експертното си мнение, то с контакти в бизнеса, със съвети за развитие на сайта, списанието, форума и различни проекти. Да не говорим, че това ядро носеше на гърба си целия финансов товар.

Потребителите

Никога не сме изневерили на нашите потребители. Винаги сме правили всичко за тях – безплатно списание всеки месец, форум със специалисти от всяка област, дори международни раздели, в които влизаха и чужденци. Сайтът винаги е пускал новини и актуална информация, също така сме пускали и много съобщения за проекти, събития и т.н. Отглеждахме си потребители, отглеждахме си автори, които бяха и все още са верни на БГ Наука и всичко, което сме правили е било само за тях. Имали сме кампании дори за хора, които трудно биха имали достъп до списанието или сайта. Затова направихме проекта „Почети ми“, който е насочен към незрящи интернет (и офлайн) потребители. В същия проект издадохме и няколко хартиени броя, за да ги разпространим из домове за сираци, библиотеките в страната и места, където не се ползва толкова интернет, колкото литература на физически носители.

В момента се стараем да развием и разширим дейността си, като предоставяме нови продукти в онлайн магазина ни, както и новото списание за медицина.

Маркетинг

predpriemachestvoЕто къде са били грешките ни. Никога не сме мислели, че това ще е толкова важно и едва от около година започнахме да обръщаме внимание на маркетинга. Никога не сме гледали на БГ Наука като на търговски продукт. За нас това е беше (и все още е) кауза и важното беше да я поддържаме и развиваме, а не да я „продаваме“ и да печелим, въпреки че винаги сме търсели някакъв вид финансиране, за да можем да си плащаме разходите.

Опитвали сме не веднъж да намерим рекламодатели, инвеститори, спонсори и всякакъв друг начин за финансиране и превръщане на всичко това в бизнес, но никога не ни се е получавало.

Дори в момента списанието и сайта нямат платена реклама – ЗАЩО В БГ НАУКА НЯМА РЕКЛАМИ?

Data Driven Decision Making

Винаги сме взимали решения на базата на това потребителя да е добре, а не ние. Определям това като основа на това защо БГ Наука не е бизнес. Точно, защото не сме искали да ги подвеждаме, да се продадем, за да ги облъчваме и т.н. сме били (и сме) по-скоро неправителствен доброволчески проект, отколкото бизнес. Всички важни въпроси са се решавали от ядрото на БГ Наука, а там има хора с много опит в различни сфери и мога да твърдя, че най-важните критерии са били да не изоставяме целите, с които сме закърмили целия проект. Може да е имало емоции в дискусиите за взимане на едно или друго решение, но крайният резултат винаги е бил в полза на потребителите.

Заключение:

Според видния български бизнесмен, ако следваме тези 5 неща и ги развием, ще имаме супер успешния бизнес и ще сме много богати.

Или аз сам се заблуждавам и ние не сме ги следвали правилно и цялото ни мислене и действия са грешни, или проблемът е другаде.

Според мен формулата не струва! Поне за частта с парите и бизнеса. Да, ние сме успешни, имаме страшно много читатели, верни потребители, голяма аудитория, верни последователи и т.н., но рекламодатели нямаме, не ни припознават като медия (освен, когато ни мислят за конкуренти) и въобще има нещо сбъркано в българската реалност за обективен бизнес.

Коментари

коментара

Related posts